Proč školáci neumějí mluvit?

 

Školáci neumějí mluvit. Na vině jsou rodiče, málo dětem čtou

 

/INFOGRAFIKA/ Čtení pohádek vyšlo z módy. Rodiče raději vloží dětem do rukou tablet. Výsledek: školáci neumějí pořádně mluvit. Někteří dokonce neporozumí ani mluvenému slovu. Části z nich vydrží problémy až do dospělosti.

18.9.2018

https://www.denik.cz/zdravi/skolaci-neumeji-mluvit-na-vine-jsou-rodice-malo-detem-ctou-20180917.html

Býval to běžný způsob školní výuky: učitel nahlas přednesl kus textu a žáci si ho zapsali do sešitů. Dnešní děti už toto nezvládají. Mluvené slovo, které nedoprovází žádný obraz, nedokáže vnímat až pětina z nich.

„Jakmile jim přečtu pohádku, ke které nemají vizuální doprovod, prostě to nevnímají. Začnou si sahat na uši a jsou neklidné. Nakonec zjistím, že ani netuší, o čem to vyprávění bylo,“ popsala učitelka prvního stupně Pavla Nováčková.

Podobnou zkušenost mají i další kantoři. Psychologové a neurologové se shodují, že mluvené slovo nevnímá dokonce dvacet procent dnešních prvňáčků. Mnohým z nich vydrží problém až do dospělosti.

To ostatně dokládají i čerstvá data Ústavu zdravotnických informací a statistiky. Počet pacientů logopedických ambulancí podle nich poskočil za deset let až o čtvrtinu. Dnes je v péči specialistů více než 160 tisíc lidí.

Přemíra techniky

„Za většinu problémů může skutečně přemíra techniky. Místo aby rodiče dětem četli pohádky, vloží jim do ruky tablet,“ říká senátorka a dětská neuroložka Alena Dernerová. Řečové centrum v mozku, které má sluchové vjemy zpracovávat, kvůli tomu dětem zakrní. Neumějí se pak soustředit a chybí jim slovní zásoba. Nedokážou ani pořádně vyslovovat.

Na vině ale může být i nízká porodní váha. S tou se rodí stále více miminek – kolem osmi procent. „To zase zapříčiňují předčasné porody starších žen a vícečetná těhotenství po umělém oplodnění,“ uvádí Dernerová. Novorozenci lehčí než 2,5 kilogramu prý často trpí opožděným vývojem řeči.

Zdroj: https://www.denik.cz/zdravi/skolaci-neumeji-mluvit-na-vine-jsou-rodice-malo-detem-ctou-20180917.html